1.1 Näitä ehtoja sovelletaan Onninen Oy:n tarjoaman Hanakat-verkkokauppapalvelun (jäljempänä ”Palvelu”) käyttöön, jossa asiakkaat voivat hankkia verkkokaupasta Hanakat-ketjun tarjoamia tuotteita ja palveluja. Näitä ehtoja sovelletaan lisäksi asiakkaan Hanakat-verkkokaupan kautta tekemiin kaikkiin tilauksiin ja tuotteiden toimituksiin siltä osin kuin yksittäisen tilauksen ja toimituksen yhteydessä ei ole muuta sovittu.
1.2 Rekisteröityessään Hanakat-verkkokauppaan tai ostaessaan tuotteita Hanakat-verkkokaupasta asiakas hyväksyy ehdot ja sitoutuu noudattamaan näitä ehtoja. Hanakat.fi-sivustolla on näitä ehtoja tarkentavia tiedonantoja ja ohjeita.
1.3 Hanakat-verkkokaupan kautta tehtävä sopimus syntyy asiakkaan ja Onninen Oy:n (jäljempänä ”Palveluntarjoaja”) välillä. Sopimuksen osapuolet ilmoitetaan Hanakat-verkkokaupassa ostoskorin yhteydessä ja tilausvahvistuksessa.
1.4 Hanakat-verkkokauppaa käyttävän henkilön (jäljempänä ”Asiakas”) tulee olla täysi-ikäinen ja täysivaltainen. Muut kuin palvelua käyttävät kuluttajat ovat yritysasiakkaita, mukaan lukien luonnolliset henkilöt, jotka käyttävät Hanakat-verkkokaupasta ostettua tuotetta elinkeinotoiminnassa. Yritysasiakkaisiin ei sovelleta näiden ehtojen kohtia 6 ja 7. Yritysasiakkailla ei ole tilauksen peruutus- ja tuotteiden palautusoikeutta.
2.1 Asiakasta koskevat henkilötiedot kerätään ja tallennetaan Onninen Oy:n toimesta asiakasrekisteriin. Henkilötietojen käyttöä koskeva tietosuojaseloste on nähtävissä tietosuojaselosteessa.
3.1 Hanakat-verkkokaupan käyttö edellyttää toimivaa sähköpostiosoitetta. Rekisteröityminen ei ole välttämätöntä Hanakat-verkkokaupan käyttämiselle, mutta eräät Hanakat-verkkokaupan toiminnallisuudet ovat vain rekisteröityneiden ja Hanakat-verkkokauppaan kirjautuneiden käyttäjien käytettävissä. Rekisteröitymällä Asiakas voi nopeuttaa asiointia sekä hallinnoida useita toimitusosoitteita ja luoda ostoslistoja.
3.2 Asiakas vastaa Palveluntarjoajalle antamiensa tietojen oikeellisuudesta ja käyttäjätunnuksen sekä salasanan käytöstä ja säilytyksestä.
3.3 Palveluntarjoajalla on oikeus evätä rekisteröityminen ja oikeus tarvittaessa sulkea käyttäjätunnus oman harkintansa mukaan.
4.1 Asiakas voi tehdä tilauksen palvelussa. Tehty tilaus sitoo Asiakasta. Tilaus vahvistetaan lähettämällä sähköpostiviesti Asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Vahvistuksen jälkeen sopimus on osapuolia sitova.
4.2 Kunkin tuotteen tiedot, ominaisuudet, saatavuus, hinta, toimitustavat ja toimituskulut ilmoitetaan tuotteen valinnan ja ostamisen yhteydessä. Palveluntarjoaja ei ole vastuussa Hanakat-verkkokaupassa myytävien tuotteiden valmistajien omilla sivuilla esittämistä tiedoista.
4.3 Hanakat-verkkokaupassa olevien tuotteiden hinnat voivat poiketa Hanakat-ketjuun kuuluvien elinkeinonharjoittajien hinnoista. Hinnat sisältävät arvonlisäveron. Tilauksen hintaan lisätään toimitusmaksu valitun toimitustavan mukaisesti. Palveluntarjoajalla on oikeus peruuttaa tilaus, jos tuotteen hinta on Hanakat-verkkokaupassa hintavirheen takia selkeästi poikkeava markkinahinnasta.
4.4 Tilauksia toimitetaan vain Suomen alueella (pl. Ahvenanmaa) osoitteisiin, joihin on kiinteä tieyhteys. Mikäli toimitusaluetta on muutoin rajattu, rajaukset ilmoitetaan Hanakat-verkkokaupassa.
4.5 Asiakkaan valittavana olevat toimitusvaihtoehdot ilmoitetaan palvelussa. Asiakkaalle ilmoitetaan tuotteen arvioitu toimitusaika, joka varastotuotteissa on 2 - 5 arkipäivää. Vakiotoimitusajasta poikkeavien tuotteiden tai tuotteen saatavuuteen liittyvät toimitusajat on ilmoitettu tuotetietojen yhteydessä. Mikäli tuotteen toimituksessa ilmenee toimitusvaikeuksia, Asiakkaaseen otetaan yhteyttä Palveluntarjoajan toimesta.
Toimitus valitsemaasi noutopisteeseen, 2-4 arkipäivää.
Toimitus Asiakkaan valitsemaan Matkahuollon noutopisteeseen, kuten Matkahuoltoon, K-Marketiin tai R-kioskiin, isoimmissa kaupungeissa myös iltaisin ja lauantaisin. Vastaanottaja saa saapumisilmoituksen tekstiviestillä tai sähköpostilla.
Toimitus valitsemaasi pakettiautomaattiin, 2-4 arkipäivää.
Toimitus Asiakkaan valitsemaan Matkahuollon pakettiautomaattiin, isoimmissa kaupungeissa myös iltaisin ja lauantaisin. Vastaanottaja saa saapumisilmoituksen tekstiviestillä tai sähköpostilla.
Toimitus valitsemaasi pakettiautomaattiin, 2-4 arkipäivää.
Toimitus Asiakkaan valitsemaan Postin pakettiautomaattiin. Vastaanottaja saa saapumisilmoituksen tekstiviestillä tai sähköpostilla. Lähetyksen matkaa voi myös seurata Postin OmaPosti-sovelluksella sekä verkkokaupan lähettämän seurantalinkin kautta. Posti toimittaa paketit 100% päästökompensoidusti ja jo miljoonia paketteja vuodessa fossiilivapaasti.
Toimitus valitsemaasi noutopisteeseen, 2-4 arkipäivää.
Toimitus Asiakkaan valitsemaan Postin palvelupisteeseen. Vastaanottaja saa saapumisilmoituksen tekstiviestillä tai sähköpostilla. Lähetyksen matkaa voi myös seurata Postin OmaPosti-sovelluksella sekä verkkokaupan lähettämän seurantalinkin kautta. Posti toimittaa paketit 100% päästökompensoidusti ja jo miljoonia paketteja vuodessa fossiilivapaasti.
Toimitus arkipäivisin, jakeluajankohta valittavissa tekstiviestillä ja/tai sähköpostilla saapuvan linkin kautta. 2-4 arkipäivää, haja-asutusalueille 5-8 arkipäivää.
Toimitus ovelle sovittuna ajankohtana, isoimmissa kaupungeissa myös iltaisin ja lauantaisin. Jakeluajankohta valittavissa tekstiviestillä ja/tai sähköpostilla saapuvan linkin kautta. Vastaanottajan luvalla toimitus voidaan jättää myös ilman vastaanottajan kuittausta kotiovelle. Epäonnistuneen jakelun tapauksessa lähetys ohjataan automaattisesti noutopisteeseen.
Toimitus arkisin 21:00 mennessä, jakeluajankohta sovitaan. 2-4 arkipäivää, haja-asutusalueille 5-8 arkipäivää.
Postin Kotipaketin toimitus Asiakkaan ilmoittamaan toimitusosoitteeseen. Asiakkaaseen ollaan yhteydessä toimitusajankohdan sopimiseksi, tai asiakkaalle tarjotaan mahdollisuutta valita aika. Suurimmissa kaupungeissa Posti kuljettaa tilauksesi haluamaasi osoitteeseen tarkalla 30 minuutin aikaikkunalla, jota on myös mahdollisuus seurata reaaliajassa kartta-näkymässä. Posti toimittaa paketit 100% päästökompensoidusti ja jo miljoonia paketteja vuodessa fossiilivapaasti.
Postin ExpressRahdin (kuljetusyksikön) toimitus Asiakkaan ilmoittamaan toimitusosoitteeseen. Asiakkaaseen ollaan yhteydessä toimitusajankohdan sopimiseksi.
Toimitus arkisin 16:00 mennessä, jakeluajankohta sovitaan. 2-4 arkipäivää, haja-asutusalueille 5-8 arkipäivää.
Kaukokiidon toimitus Asiakkaan ilmoittamaan toimitusosoitteeseen suoritetaan lähetyksen edellyttämällä kalustolla lähimpään mahdolliseen purkupaikkaan, jonne jakeluauton on mahdollista päästä.
6.1 Asiakas maksaa tuotteen Hanakat-verkkokaupassa tilauksen yhteydessä. Maksamisen voi suorittaa Hanakat-verkkokaupassa kulloinkin käytettävissä olevana verkkomaksuna, yleisimmillä luottokorteilla tai joustavasti Hanakat- laskulla tai -erämaksulla.
6.2 Paytrail Oyj toimii Palveluntarjoajan maksunvälittäjänä verkkopankkimaksuissa ja luottokorttimaksuissa. Palveluntarjoajan maksunvälittäjänä toimii Nets Oy. Laskun ja kertaluoton myöntää Collector Payments Finland Oy. Myönteisen luottopäätöksen jälkeen lasku tai kertaluotto siirtyy Collector Payments AB:lle.
Laskulla saat aina 14 päivää korotonta maksuaikaa verkkokauppaostoksillesi. Pitkä maksuaika mahdollistaa sen, että ehdit tarkistaa ostoksesi ennen laskun erääntymistä. Laskuun lisätään laskutusmaksu 3,95 €.
Maksuaikaa hyödyntääksesi tarvitset myönteisen luottopäätöksen, jonka hakeminen käy helposti ostotapahtuman yhteydessä. Voit hakea sitä, jos olet vähintään 18 vuoden ikäinen ja sinulla on suomalainen henkilötunnus sekä vakituinen, virallinen kotiosoite Suomessa. Myös luottotietosi tarkistetaan Bisnode Finland Oy:n rekisteristä.
Maksutavan suuruus on 5000 €, maksuaika erillisellä tililuottosopimuksella on 1- 36 kuukautta jona aikana lyhennyksen voi maksaa myös vähimmäissummaa suuremmissa erissä. Luottosopimus tehdään Collector Bankin kanssa kirjautumalla Omille Sivuille osoitteessa oma.collector.fi.
7.1 Asiakkaalla on oikeus peruuttaa tilaus viimestään neljäntoista (14) päivän kuluttua tuotteen vastaanottohetkestä lukien. Ilmoituksen peruuttamisoikeuden käyttämisestä voi tehdä yksiselitteisellä kirjallisella ilmoituksella käyttämällä palautuslomaketta tai sähköpostilla asiakaspalvelu.hanakat@onninen.com.
7.2 Palveluntarjoaja on yhteydessä Asiakkaaseen vastaanotettuaan peruuttamisilmoituksen. Palveluntarjoaja lähettää Asiakaalle sähköpostilla palautuslähetteen ja antaa palautusnumeron, jolloin palautus on Asiakkaalle ilmainen. Asiakkaan tulee palauttaa tuote Postitse neljäntoista (14) päivän kuluessa Palveluntarjoajalle peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Asiakkaan tulee liittää palautukseen palautuslähete.
7.3 Tuotteen palautusoikeutta rajoittavat kuluttajansuojalain 6 luvun 16 §:n määräykset. Asiakkaan tilauksen mukaan valmistetuilla, muokatuilla tai muutoin räätälöidyillä tuotteilla ei ole palautusoikeutta. Nämä tuotteet on merkitty Hanakat-verkkokaupassa ”tilaustuote”-merkinnällä.
7.4 Palautuksen edellytyksenä on, että tilaus on peruutettu näiden ehtojen mukaisesti ja tuote on käyttämätön, myyntikelpoinen ja pakattu alkuperäiseen pakkaukseensa. Palautuksen tulee sisältää kaikki tuotteen osat ja ohjekirjat. Mikäli palautettua tuotetta on käytetty vastoin Asiakkaalle kuuluvaa huolenpitovelvollisuutta, voidaan Asiakkaalta periä tuotteen arvonalennus aina tuotteen täyteen hintaan asti palautuskuluineen. Tilatun tuotteen noutamatta tai vastaanottamatta jättäminen ei riitä palautusehtojen täyttymiseen.
7.5 Asiakas vastaa palautukseen mahdollisesti liittyvistä muista välittömistä ja välillisistä kustannuksista (esim. tarvittavat pakkausmateriaalit, matkakustannukset).
8.1 Palveluntarjoaja palauttaa peruutetusta tilauksesta kauppahinnan sekä toimitusmaksun edullisimman vakiotoimitustavan mukaisesti. Toimitusmaksu sekä laskutuslisä palautetaan kokonaisuudessaan vain, jos Asiakas palauttaa kaikki tilaamansa tuotteet. Lisäkustannuksia siitä, että edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeava toimitustapa on valittu, ei hyvitetä. Maksut palautetaan ilman aiheetonta viivytystä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluessa peruutusilmoituksen vastaanottamisesta.
8.2 Suoritus palautetaan sillä maksuvälineellä, jota on käytetty alkuperäisessä liiketoimessa. Asiakkaalle ei aiheudu maksun palautuksesta kustannuksia. Maksu palautetaan viimeistään neljäntoista (14) päivän kuluessa siitä, kun Palveluntarjoaja on saanut tuotteet takaisin tai sille on esitetty näyttö, että palautettavat tuotteet on lähetetty takaisin, sen mukaan kumpi ajankohta on aikaisempi.
8.3 Mikäli tilaus on maksettu Säästöpankin tai Ålandsbankenin verkkopankkimaksuna, tullaan maksu palauttamaan asiakkaalle sen jälkeen, kun hän on ilmoittanut tilinumeronsa Paytrail Oyj:lle. Mikäli tilaus on maksettu muun pankin verkkopankkimaksuna, tilinumero on ilmoitettava Paytrail Oyj:lle vain, jos Asiakas pyytää uudestaan samaan tilaukseen toista tuotetta koskevan maksun palautuksen.
Palautusta varten Asiakkaan tulee kirjautua Paytrail Oyj:n palveluun, jossa tilinumero käsitellään. Paytrail Oyj lähettää rekisteröitymisohjeet Asiakkaalle sähköpostilla.
9.1 Palveluntarjoajalla on lakisääteinen vastuu tavaran virheestä.
9.2 Virhetilanteessa Asiakkaan tulee olla ensin yhteydessä Hanakat-verkkokaupan asiakaspalveluun sähköpostilla asiakaspalvelu.hanakat@onninen.com.
9.3 Tuotteen valmistaja voi myöntää tuotteelle takuun. Jos tuotteelle myönnetään takuu, takuutodistuksena toimii Hanakat-verkkokaupan tilausvahvistus (Asiakkaan kuitti). Palveluntarjoaja vapautuu takuuajan vastuusta, mikäli voidaan osoittaa, että tuotteen virheellisyys tai rikkoontuminen on aiheutunut tapaturmasta, tuotteen ohjeiden tai käyttötarkoituksen vastaisesta käytöstä tai muusta Asiakkaan vastuulla olevasta seikasta.
9.1 Palveluntarjoaja ei vastaa välittömistä tai välillisistä vahingoista, jotka aiheutuvat Asiakkaalle Hanakat-verkkokaupasta tai sen käytöstä taikka siitä, ettei Hanakat-verkkokauppa ole käytössä.
9.2 Näillä ehdoilla ei rajoiteta Palveluntarjoajan vastuuta henkilövahingoista eikä Palveluntarjoajan tahallisuudesta tai törkeästä huolimattomuudesta aiheutuvista vahingoista, eikä myöskään sellaista vastuuta, jota ei soveltuvan pakottavan kuluttajansuojalainsäädännön mukaan voida poissulkea eikä rajoittaa.
11.1 Palveluntarjoaja ei vastaa Hanakat-verkkokaupasta ostetun tuotteen soveltuvuudesta Asiakkaalle.
11.2 Palveluntarjoaja ei vastaa ylivoimaisen esteen (force majeure) aiheuttamista viivästymisistä.
11.3 Hanakat-verkkokaupan sisällön kaikki oikeudet kuuluvat Palveluntarjoajalle ja/tai sen yhteystyökumppaneille. Hanakat-verkkokaupan sisällön, tekniikan, tai materiaalien kopioiminen tai käyttö ilman Palveluntarjoajan lupaa on kielletty muuhun kuin Asiakkaan omaan henkilökohtaiseen yksityiseen käyttöön.
11.4 Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa Hanakat-verkkokaupan sisältöä ja näitä sopimusehtoja. Kulloinkin voimassaolevat sopimusehdot ovat nähtävillä Hanakat.fi-sivustolla.
11.5 Hanakat-verkkokaupan osiin tai sivuihin saattaa sisältyä Hanakat-ketjuuun kuuluvien elinkeinonharjoittajien tai kolmannen osapuolen tarjoamia palveluita tai linkkejä kyseisiin tuotteisiin tai palveluihin. Tällaisiin Hanakat-ketjuun kuuluvan elinkeinonharjoittajan tai kolmannen osapuolen palveluihin sovelletaan erillisiä ehtoja ja tietosuojaperiaatteita.
Palveluntarjoaja ei ole vastuussa tällaisista palveluista ja niiden käyttö tai muu hyödyntäminen luo sopimussuhteen Asiakkaan ja Hanakat-ketjuun kuuluvan elinkeinonarjoittajan / kolmannen osapuolen välille, ei Asiakkaan ja Palveluntarjoajan välille.
11.6 Asiakas sitoutuu käyttämään Hanakat-verkkokauppaa vain lain ja hyvän tavan mukaisiin tarkoituksiin. Asiakas vastaa täysimääräisesti näiden sopimusehtojen sekä lain ja hyvän tavan vastaisella Hanakat-verkkokaupan käytöllä aiheuttamastaan vahingosta Palveluntarjoajalle, muille käyttäjille ja kolmansille osapuolille. Palveluntarjoajalla on milloin tahansa oikeus estää Hanakat-verkkokaupan käyttäminen sekä ostosten tekeminen.
11.7 Mahdollisiin Asiakkaan ja Palveluntarjoajan välisiin sopimusta koskeviin riita-asioihin sovelletaan Suomen lakia.
Jos tätä sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluille, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).
Mikäli Asiakas on yritysasiakas, kaikki tätä sopimusta koskevat riidat käsitellään Helsingin käräjäoikeudessa.